Skip to main content
Musiikki on ystävä
Musiikki on ystävä
Ilkka Esselström toimii vs. nuorisomuusikkona Riihimäen seurakunnassa.

Musiikki on ystävä

Kuusivuotiaana Ilkka Esselström näki valon, että hänestä tulee muusikko. Aluksi pienen pojan päässä soiva musiikki siirtyi vesivärimaalauksiin, kun osaamista ei vielä ollut.

Isonveljen bändi harjoitteli kellarissa. Kotoa löytyi kitara, basso ja rummut. Veljien, bändien ja teatteriharrastusten parista Ilkan itseopiskelu jatkui ja vei vuosikymmenten kokemuksen kautta musiikin ammattilaiseksi, säveltäjäksi, sovittajaksi, muusikoksi ja musikaalien harjoituttajaksi. Myös tuottajan osa tuli tutuksi.

Musikaalin säveltäminen

Ilkka Esselströmillä on kirkon nuorisotyöntekijän koulutus, mutta nyt hän kokee olevansa erityisesti muusikko. Nuorisomuusikon sijaisuus alkoi Riihimäen seurakunnassa tämän vuoden elokuussa.

– Nuorisotyö on vain osa tätä työtä. Bändi-, ukulele- ja kitararyhmissä ei ole ikärajoja. Myös GoVocals -kuoro on avoin kaikille laulajille.

Syyskauden alkaessa Ilkalla on edessä Raidemessun suunnittelu ja Pyhäinpäivänä ensiesityksen saavan Kirjeitä Katalta -musikaalin harjoitukset. Se on Ilkan toinen Sirpa Viherän tekstiin säveltämä musikaali.

– On harmi, että musikaalien lauluja ei esitysten jälkeen juuri muualla kuulla. Leipää ja Viiniä -musikaalista olen ottanut joitakin lauluja mukaan keikoille ja saanut ne uudestaan elämään. Ilkalta on tulossa uusi levy, jossa on musikaalista kaksi pidettyä kappaletta. Uuden levyn nimi, Kuusi palaa, on varsin monimerkityksinen. Siitä voi saada selkoa levyn julkistamistilaisuudessa Riihimäen Keskuskirkossa 22.1.2023 kello 16.

Monet rajat keinotekoisia

Toisten kirjoittamien musikaalien ja teatterimusiikin säveltämisessä sisältö ja ohjaajan näkemys vaikuttavat paljon.

– Oma musiikki lähtee biisistä, sen tunnelmasta. Soittaessa saa ajatuksen, ehkä yhden säkeen, jonka ympärille teksti syntyy.

Ilkan musiikissa on roots-vaikutteita, iskelmä-poppia, progea, bluesia, soulia ja funckia, jotain 60- ja 70-luvuilta. Omia tekstejään hän kuvaa tarinallisiksi. Niissä on suomalaista kulttuuria sanontojen kautta, mutta myös monimerkityksellisyyttä ja rivien väliin kätkettyä kerroksellisuutta.

Säveltäminen oli seikkailu, kun nuotit ja soinnut löytyivät.

– Tein jo teininä musiikkia 50-vuotiaille, Ilkka toteaa.

Kuulijan ikä ei ole musiikissa olennaista. Monet muutkin rajat ovat keinotekoisia. Ilkka lainaa työtiiminsä jäsentä Toni Vehmassaloa: "Mikä minä olen sanomaan, mikä on hengellistä musiikkia kullekin."

Musiikin voima

Musiikki itsessään on voimaannuttavaa ja terapeuttista. Siihen voi heittäytyä ja se luo hetkeksi turvaa. Musiikki luo tunnetiloja ja niitä voi musiikin kautta myös hakea itselle. Musiikin ympäröimänä voi kokea olonsa turvalliseksi.

– Jo lapsena musiikki oli ystävä. Säveltäminen oli seikkailu, kun nuotit ja soinnut löytyivät.

Musiikki on kuin ystävän kanssa keskustelua; nuotit ja musiikki ymmärtävät minua.

Moni kokee, että musiikki on henkinen ja hengellinen kokemus. Melodia ja teksti voi joinain hetkinä luoda yhteyden Jumalaan.

– Musiikin vaikutus on tilanne- ja tunnesidonnaista. Myös elämänvaihe vaikuttaa.

Ilkka ei suostu vastaamaan rippikoululaisten monesti esittämään kysymykseen siitä, mikä on hänen lempimusaansa. On aina vaikea sanoa yhtä esimerkkiä.

Nuorisomuusikon työn ohessa Ilkka Esselström jatkaa omaa esittävän muusikon uraansa. Punaisen talon live- ja jamimusiikkitapahtumat, Ilkan Ilkamat, ovat yksi mahdollisuus heittäytyä hänen kanssaan musiikkiin.

ilkka esselstrom